hem své profesní kariéry působit nějaký čas v zahraničí, kam je jejich ma–
teřské organizace vysílají. Studenti odjíždějí na různé dlouhodobější studij–
ní pobyty nebo se člověk z nějakého jiného důvodu dostává na delší dobu
do cizího prostředí. Tato mobilita znamená ve své podstatě zátěž, která úzce
souvisí s jevem, jenž se označuje jako kulturní šok. Tento termín pochází
od antropologa Kalerva Oberga (Seelye, 1993) a je do jisté míry totožný
s pojmem akulturační stres. Podle některých odborníků (Berry a kol., 2002)
je používání termínu akulturační stres vhodnější, a to ze dvou důvodů. Za
prvé termín šok může mít určitý patologický podtext, zatímco pojem stres
vyjadřuje zátěž, kterou jedinec při setkání s novou kulturou prožívá, přesto
však také zahrnuje možnost daného jedince, aby se s akulturační zkušenos–
tí vyrovnal pozitivně. Druhým důvodem, proč někteří preferují používání
termínu akulturační stres, je to, že daleko lépe vystihuje interkulturní aspekt
fenoménu. Jedinec zažívá šok jako reakci na střet kultur, kultury vlastní
a nové, nikoliv pouze jako reakci na jednu kulturu.
Každý dlouhodobější pobyt v cizí zemi, v cizí kultuře, snaha o přizpůsobe–
ní odlišnému životnímu stylu a myšlení v profesní a soukromé sféře patří k ná–
ročným životním situacím. Akulturační stres se stejně jako proces akulturace
samotný projevuje jednak na skupinové a jednak na individuální úrovni. Může
vyvolat strach, zmatení, dezorientaci a depresivní reakce. V extrémních přípa–
dech, často tehdy, pokud je pobyt nedobrovolný, nastupují i psychosomatické
problémy, prohloubí se sociální izolace a může dojít k nastolení nepřátelského
postoje k „domorodé“ kultuře či ztrátě identity. Na skupinové úrovni pak člo–
věk přestává rozumět mechanismům, na něž je zvyklý (např. různé rozdělení
rodových rolí, vztah k autoritám apod.). Běžná interakce mezi lidmi z různých
kultur tak vyvolá silné fyziologické a psychické reakce.
Setkání s novou kulturou a následný proces akulturace, tedy  „... proces,
který lidé podstupují jako odpověď na změněný kulturní kontext“ (Berry
a kol., 2002, str. 349), je v životě většiny lidí zátěžovou situací, s níž se více
či méně úspěšně vyrovnávají. Na druhou stranu je třeba říci, že někteří lidé
kulturní šok neprožijí a stresory, které u ostatních stres spouštějí, vnímají
jako výzvu či příležitost. 
Průběh kulturního šoku
Intenzita, doba trvání a vlivy kulturního šoku na psychiku jedince a jeho
projev jako sociální bytosti závisí na stupni odlišnosti domácí a cizí kultury, na
životní zkušenosti a individuálních schopnostech (Furnham, Bochner, 1986). 
88
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>